Returer & Återbetalning
1. Ångerrätt enligt distansavtalslagen
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 kalenderdagar från den dag du (eller någon du utsett) tagit emot varan, i enlighet med distansavtalslagen. För att ångerrätten ska kunna utnyttjas fullt ut ska du meddela oss innan ångerfristen löper ut.
Undantag för hygienprodukter
Observera att ångerrätten enligt distansavtalslagen inte gäller för varor som på grund av hälso- eller hygienskäl förseglats och där förseglingen har brutits efter leverans. Detta kan exempelvis gälla underkläder, strumpor, badkläder eller liknande produkter som är förslutna i plomberade förpackningar. Om förseglingen är bruten kan ångerrätten inte göras gällande av hygienskäl.
2. Så här gör du en retur
- Kontakta oss eller använd vår returfunktion på ditt konto för att göra en returanmälan. Du hittar returformuläret under fliken ”Beställningar” när du är inloggad.
- Fyll i formuläret och följ instruktionerna.
- Packa varan väl i originalförpackning eller motsvarande skyddande emballage.
3. Villkor för retur
- Originalskick: Varan ska vara oanvänd, oskadad och i originalförpackning (där så är möjligt). Eventuella etiketter får inte vara avlägsnade, och förpackningen ska vara i gott skick om det är en del av varans värde (t.ex. skokartonger).
- Provning: Du har rätt att försiktigt undersöka varan för att se dess egenskaper och funktioner, men om varan hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för detta kan ett värdeminskningsavdrag dras av på återbetalningen.
- Hygienprodukter (t.ex. underkläder, strumpor, badkläder) får endast returneras om förpackningen inte är bruten och varan är helt oanvänd.
4. Kostnad för returfrakt
- Du som kund står som huvudregel för returfrakten, om inte annat anges eller om varan är defekt eller felaktig.
- Vid en eventuell reklamation där felet är vårt (t.ex. en skadad eller felaktig vara) står vi för returfrakten.
5. Återbetalning
- Förutsättningar: När vi mottagit och kontrollerat din retur, och allt är i sin ordning, betalar vi tillbaka det belopp du betalat för varan/varorna.
- Tid för återbetalning: Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi mottagit returen eller fått bevis på att du skickat tillbaka varan.
- Samma betalningssätt: Återbetalningen sker via samma betalningsmetod du använde vid köpet (Stripe, kortbetalning, etc.) om inte annat avtalats.
- Värdeminskningsavdrag: Om varan är använd mer än nödvändigt för att fastställa dess funktion och skick, kan vi göra ett avdrag för eventuell värdeminskning.
6. Reklamation / Fel på varan
- Du har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en vara inom 3 år från inköpsdatum om det visar sig vara ett ursprungligt fel på varan (exempelvis produktionsfel).
- Om du vill göra en reklamation, kontakta oss så snart som möjligt efter att felet upptäckts.
- Vid godkänd reklamation står vi för alla kostnader för returfrakt och eventuell reparation eller byte.
7. Kontakt och frågor
Har du frågor om våra returvillkor är du välkommen att kontakta oss:
E-post: info@littlechic.se